Clash of the titans volum 2

Den brutale hverdag har innhentet idrottslaget. De har lenge levd på en løgn og fremstilt seg selv som en supermakt i norsk friidrett, mens faktum er at de står i fare for å rykke ned fra øverste divisjon i Lagserien. Ved forrige rapport lå klubben på 8 plass bak lillebror Stord og har minstebror Osterøy rett i ryggen. ”Fyrtårnet i vest”, overskriften som prydet forbundsbladet, minner om propaganda fra det tredje rikets siste dager. Utøverne gjør opprør og tar tidlig sesongpause og (med unntak av de faste unnasluntrerne) nekter å stille på annet enn dugnad. Hinderklubben over alle klubber har faktisk ikke en eneste notering på denne distansen i år. Det er da bra at slagskipet i Hordaland friidrett, Norna- Salhus IL tar ansvar og etterapproberer øvelsen på sitt avslutningsstevne 1. oktober. De ligger på en solid 3 plass i lagserien og har faktisk høyest poengsum av samtlige klubber i Norge på de obligatoriske øvelsene. Ved full mobilisering er seieren innen rekkevidde, men på denne onsdagen er det noe som er viktigere enn Lagserien. Den får bare ligge og sesonpause-gjengen slipper å bære bøtter med vann til hindergraven og ta ut hinderne. Det er duket til duell. En duell som skulle kommet for lenge siden men først nå får se dagens lys.

marius vs erik

Duellen er ikke på 5km gateløp denne gang, men på 800m. Været er meldt helt forjævlig og ingen har selvfølgelig meldt seg som hare. Harene har da sesongpause og  skal muligens trene terrengintervall på Storetveit eller kjøre 200 metere på den tunge grusen på Skansen. Det eneste som er sikkert er at ingen skal løpe hinder. Duellen står mellom de to beste mellom og langdistanseløperne i Bergen. En introduksjon er av disse løperne er selvfølgelig ikke nødvendig men ro ned hormonene og hold igjen eggløsningen for her kommer den likevel.

Marius Vedvik er 23 år fra Førde, men løper for Gular IL. I sesongen 2014 ble han norsk mester på 5000m for senior og junior, nordisk juniormester på samme distanse, nordisk mester på 10 000m og har 14 plass fra EM. Han har satt kretsrekord på 5000 m og 10 000 m for junior og har gull i KM-terreng og sølv i NM -terreng. I tillegg har han satt norsk rekord på 5000m gatelep med 14.02.

FarenMarius%20Vedvik

 Marius setter mesterskapsrekord i Nordisk mesterskap på 5000m

Erik Hovlandsdal, 25 år fra Fyllingsdalen. Løper for Norna-Salhus IL. I sesongen 2014 ble han nr 4 i NM på 1500m og kretsmester på 5000m. Vinner av 3000m i Tjalvelekene og SAYO-games Sollentuna. Vinner av 800 m og 1500 m på framolekene og vinner 1500 m veidekkelekene. Har bestetid i Norge i år på 1000m og kombinasjonen 1.51 på 800m og 14.36 på 5000m, noe ingen andre norske kan rutte med i inneværende sesong.

8ee6s2pm6e

Erik vinner Tjalvelekene på 3000m.

Marius om duellen: Sidan eg kom til Bergen og Gular i 2012 har Erik Hovlandsdal vert min største lokale konkurrent. Vi har konkurrert mot kvarandre på bane, i terrenget og på gateløp. I starten var Erik best både på 800,1500, 3000 og 5km. Eg mangla rett og slett det lille ekstra for å slå Erik i spurten. Eg har tapt jamne spurtoppgjer på Bislett, Knarvik og i Arna. Gleden var derfor stor når eg satte skapet på plass i Fanas vinterkarusell i mars 2014. I år har vi ikkje møtt kvarandre så mykje på bana, men vi møttes på 1500 på Bislett 2.august. Der leda eg i 1480 meter, men stivna, og han slo meg så vidt. Vi kom begge inn på 3.45 og pers, men persen hadde ein bismak. Eg hadde tapt for Erik. Igjen. Med knappast mogleg margin. Eg og Erik har hatt våre uenigheter, og har begge sterke personligheta med kanskje i overkant stor sjølvtillit og stolthet. Vi er konkurransemennesker som gjer alt vi kan for å vinne. Vi elsker begge å vinne. Og hater å tape. Spesielt for kvarandre. Samtidig har vi stor respekt for kvarandre som idrettsutøvara, og byr gjerne opp til duell. Som Ovett og Coe i sin tid. Onsdag 1.oktober klokka 20.10 står vi på startstreken for å løpe 800 meter på Fana stadion. Ein distanse som i utgangspunktet passer bedre for Erik enn meg. Erik er 800/1500-løper, mens eg er 5000/10 000-meter løpar. Likevel er eg innstilt på å gi Erik kamp. Vi har nesten identisk 1500-pers, og eg føler meg i god form. Persen min på 1.56.96 bør ryke med god margin. 800 meter er langsprint, og det er første gang eg møter Erik på denne distansen. Det er berre å glede seg, folkens. Det gjer hvertfall eg!

Erik om duellen: Etter sviket fra Gular var egentlig Vidar Dahle min største lokale konkurrent, men i år har Marius tatt over den rollen. Han har egentlig hatt større kapasitet enn meg ganske lenge, men avslutningsegenskapene mine har gjort at jeg har tatt han også på lengre løp helt frem til i år. I vinter møttes vi til duell på 5 km i Fana og jeg ble overrasket over hvor sterk han var. Jeg var godt forberedt og hadde for anledningen gått ned ned i vekt, spist riktig dagene før, sovet nok osv. Han holdt samme fart i bakkene som på flatene så på tilbaketuren var jeg helt pumpet. Jeg var over 20 sek under den gamle rekorden som vi delte innbyrdes men ble likevel knust. Var en liten aha-opplevelse og vitnet om hvilke tider han hadde i vente. Marius er ganske drøy i den forstand at han kan løpe mange løp tett opptil hverandre og prestere bra på alle sammen. Har ikke hatt noe særlig banetrening siste ukene men tror jeg tar han likevel.

Du kan lese mer om duellen i dagens papirutgave av Bergens Tidende. For de som ønsker mer inside kan sende en grupperequest til Gular og Norna på facebook eller sende en snap til Logoshammwr.

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Clash of the titans volum 2

  1. Spåmannen says:

    Tipper Vedvik på 1.52 og Hovlandsdal på 1.53.

Leave a Reply

