Konklusjon etter NM

20140203-010752.jpg

God kveld.

Nå er årets første virkelige konkurranse over og det faller naturlig å dele noen tanker og erfaringer.

Motivasjonen var stor i fjor i juli måned og når skaden under fotbuen inntraff var det tungt å svelge, men ambisjonene og drivkraften var der fortsatt. Jeg bestemte meg for å satse mot en terrengsesong, men nådde den ikke. Jeg kom ikke i form til NM og ble ikke tatt ut til Nordisk etter å ha løpt lokale løp. Grunnlaget var veldig bra ettersom jeg hadde minst 2 timer og 20 minutt med rein kondisjon hver dag alternativt + mye basis og vekter hele sommeren og utover høsten. Fremgangen var målbar på hver kvalitetsøkt og jeg kom opp i 100 km løping uken jeg gikk inn i praksis. På samme tidspunkt reiste mange av toppene i idrettsnorge til Flagstaff for høydetrening. Nå skal ikke jeg gjøre noe poeng av det, men enkelte tror jeg har fordommer mot de som bedriver høydetrening. Hver kveld kl 2300 løp jeg ut på 20 km langkjøring og i helgene hadde jeg 4 alternative økter. Med så bra formstigning, og siden jeg fortsatt var konkurransehigen bestemte vi oss for å prøve å få til noe innendørs.

Jeg hadde ingen uker med over 100km før 12 desember da eksamen var ferdig. Alle øktene hadde blitt gjennomført alene enten på elipsemaskin og sykkel eller hjemmefra, til hordnesskogen, langerunden og hjem. Den runden er 20 km. Etter langturene har jeg kjørt mye drill og stigningsløp. Grunnen til at jeg løper etter at lysene i Hordnesskogen er slått av er at da er hodelyktefolket vekke. Nattesynet holder i massevis når stien er så brei og ingenting er mer irriterende enn gamle damer som skvetter og hyler når du løper forbi eller gampere som lyser deg i fjeset.

Fra 12. desember – 28 desember fikk jeg for første gang på flere måneder mer enn 10 økter i uken og over 120 km. Så reiste jeg og Jonas en uke til Tenerife. Vi er ganske jevn på langtur og langintervall, men på kortere kvalitet er jeg en del kvassere. Begge hadde utbytte av denne treningsleiren. Det var godt å komme seg vekk fra regnet og ikke minst å få løpt kvalitet. 2 januar hadde vi for første gang på oss piggsko utendørs siden sommeren (hadde en økt i leikvang 2. juledag).

20140203-014815.jpgSkulle egentlig ha økt den 1 januar, men grunnet litt hard feiring var ingen trenbar den første dagen i det nye året. 

Jeg, og ikke minst Jonas, hevet oss kolossalt i ukene etter oppholdet. Vi hadde en 400 meter økt som holdt sommerstandard og begge planlagte å løpe fort på Nornalekene. Uken før begynte jeg å bli syk. Trente 2 dager før det slo ut for fullt og var ikke trenbar for uken etterpå. 8 dager med trening gikk vekk og NM virket fjernt. Det var bare 10 dager igjen. Den eneste jeg snakket med som mente jeg skulle løpe var Aage. Jeg var også pessimistisk, men på Tirsdag 22.02 klarte jeg å løpe 90 min sammenhengende. Vi tok en avgjørelse på å sjokke kroppen med 3 skikkelige hardøkter på rappen. Det kunne gå begge veier. På torsdagen løp jeg 10*1000m på snitt 2.58 på mølle. Lørdag 16*400 m, første 8 i stafettsko, neste 8 i pigger. Siste 8 gikk på snitt 61.6 pause 1 min. Mandag 20*200m med 200m jogg som pause på 55 sek, på 30 sek + 2*200m på 25 med 3 min pause. Nå var kroppen rimelig kjørt, ettersom mengden mellom hardøktene var stor i tillegg til morgenøkter på intervalldagene. På onsdag hadde jeg 10*1000m på 3.20. Var helt forbanna jævlig tung og trodde jeg hadde kjørt meg helt ned. Aage var ikke så sikker. ”Du er så bra trent at du skal tåle dette. Eg har sett det før, du må treffe på dagene. Ikke for lett og fin dagen før. Det er løpsdagen som teller.”

Torsdag og fredag var rolig med henholdsvis 1 økt på 15 km hver av dagene + drill og stignignsløp.

På hotellet i Stange slet jeg litt med å finne spenningen. Litt av problemet mitt er at jeg ikke klarer å bli skikkelig nervøs. Når jeg kom til hallen var det en skikkelig aha-opplevelse å finne ut at det var håndballdekke i hallen. Er det mulig? Helt seriøst. Er det mulig å legge ett NM i en slik hall når vi har så sinnsykt mange bedre haller rundt om i Norge?

Etter avkrysningen skjønte jeg at dette kom til å stå mellom meg, Eide og Kårbø. Ingen ville klare å løpe fra meg underveis hadde Aage forsikret, så prøv å gjør det utforsigbare. ”Kjør når det er 250 m igjen, da er du jævla sterk”. Det gikk i behagelig tempo til det var 500m igjen. Da startet showet. Følte jeg hadde bra kontroll og kastet vekk de som ikke hadde noe å gjøre fremme i feltet. Problemet kom da jeg ikke klarte å komme forbi Eide, ettersom han svarte på rykket mitt og da jeg kicket gang nr 2 stivnet jeg og Kårbø kom også forbi.

Start_1500_M2_N3S_6776

Starten er gått. Legg merke til at 6 av 8 i besteheatet er fra Hordaland. En tendens i Oslo er at alle  mellom/ langdistanseløpere skal løpe for samme klubb for å kunne slå Gular i kollen. Tenk om vi også hadde stilt ett kretslag. Rått parti i vårt favør.

Uansett, 3 plass smakte veldig bra. De 2 som løp fortere enn meg på sisterunden, 56 sek, skal høste kudos og godord for jeg vet hva jeg selv har lagt i å komme opp på dette nivået. Ellers har det vært en del kritikere som snakker om  gamle helter og konkurrenter som er utav form. ”Nivået var bedre før” og ”den og den stilte ikke”. Det er ingen tvil om at de 3 beste i Norge ble nr 1,2 og 3. Ingen tvil. Dette minner litt om Gunde Svan som tror han var i OL- gull form hver gang han gikk i karriæren. Dessuten skal dere ikke stole for mye på østlendinger som løp fort i en tid der øst-europeeiske damer så ut som menn.

jij

Det ble som ventet en lett seier for Yeimer, Nornas beste løper. Med Skjæråsen og annen mobilisering i Åsana skal vi nok stille ett slagkraftig lag til lokale stafetter. Norna og Gular fikk helt identisk score på medaljestatestikken siden Yeimer sin seier ikke kan godkjennes som norsk mester.

Ha en mann på inne, så spiser vi de opp så de råtner, er et begrep som har kommet til utrykk i det siste. Det er utrolig oppsynsvekkende trynepolitikken som foregår i Gular Friidrett for tiden. Det er absolutt ingen styring over hvem som får hva i kontrakter. 90 % er basert på bekjentskap og hvor godt styret liker deg. En annen klubb som har tapt ansikt i det siste er Varegg. Nå skal ikke dette handle om det som skjedde i høst, eller noe hevn. Men vær klar over at alle driten dere skriver, alle innleggene dere liker på diverse ”lukkede” sider på facebook blir rapportert rett inn til redaksjonen. Spesielt skuffende er det at Gjesdal senior oppfordrer sønnen til kamp etter å ha vært den største frontkjemperen for våpenhvile. Rolf er ikke stort bedre og hvis dere var skremt over feltløpingen i NM skal dere få en real omgang i feltidrett i tiden som kommer. Varegg som klubb skal også få ekstra spalteplass når stafettsesongen nærmer seg.

1797513_10153811294115354_1708259049_n

Etter å ha vært anonym i drittsleningingen på diverse forum ble den/de skyldige til slutt varm i trøyen og blottla seg

1653389_10153811294210354_2133052870_n

En av de skyldige ble over norm stresset når han ble konfrontert med bevismateriale.

Ellers gleder jeg meg over at min beste venn Kristoffer J. Grindedal fikk sølv i NM på 800m. Han har slitt mye med jernmangel og usikkerhet rundt riktig treningsopplegg, men ser ut til å ha funnet tilbake til gamle takter. Husk at dette er UM mesteren på 800 fra g17 i 89-årgangen.

1619511_10153811294055354_1680178987_n

Til slutt skal jeg si noen ord om Jonas. Ettersom han fikk en ny vår under mitt treningsprogram i julen og frem til Nornalekene trente han også de samme hardøktene som meg. Etter nesten 9- miunutter på 3000m kan vi konkludere med at han absolutt ikke tålte det. Det ble nok for hardt, noe jeg selv også merket. På dagens 3000m var jeg tom. Var ikke stiv og pustet lett, men kroppen var tom. Nå har jeg en ganske kraftig lårmusklatur i forhold til mange av mine konkurrenter så erfaringsmessig klarer jeg ikke 2 konkurranser på under 24 timer. I så fall må jeg være helt muskulært utvilt på forhånd. Nå blir det noen uker med kun mengdetrening. Fortsatt er det veldig mye å gå på. Skal prøve å komme opp i 180 km løping og trappe ned på den alternative treningen.

Og husk, selv om dere kunne ønske det, så er ikke alle utsagn og formuleringer her inne skrevet av meg, selv om vi alle står inne for alt som kommer på trykk😉

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Konklusjon etter NM

  1. Miguel says:

    gratulerer!, innsatsen din inspirerer
    lykke til

  2. Jeg heier på deg says:

    Stå på Hovlansdal, håper denne sesongen går i din favør uten noe skadeproblemer!

Leave a Reply

