Jonas løp seg ut av kollen-laget. Sparer seg til banesesongen

image_1367421847008788[1]

2 bestevenner på Askøy. Han ene med bestetid på langetappen, han andre med ambisjoner om å komme helskinnet hjem på motorsykkel.

Det er 1.Mai 2006 og Ask-stafett. BFG-Fana har vunnet juniorklassen i Kollen året før og det skal kjempes om de siste plassene på årets lag. Erik Skal løpe mot Fredrik Tennøy på den siste etappen: 500m motbakke med en flate på slutten. Fredrik blir satt på det beste laget og kjemper med nebb og klør mot de andre juniorlagene, mens Erik får pinnen desidert sist i ingenmannsland. De får begge samme tid, 1.53.0. Det følger en debatt som ender i at 4 år eldre Fredrik får reise til Oslo. Året før har det samme skjedd: Kristoffer Janson Grindedal blir ikke tatt ut, foran han på listen var Fredrik. Dette året blir Kristoffer nr 2 i UM på 800m. Fredrik var ikke kvalifisert.

I dag er det også 1.Mai, men året er 2013. Trenere, ledere og styremedlemmer fra BFG går i røde jakker med klubbens emblem. Fredrik har gitt seg med friidrett for 5-6 år siden, løp ikke under 2.15 på 800 og ble aldri den lovende løperen BFG-Fana hadde håpet på. På den første etappen har Kristoffer rekorden på ASK-stafetten og veksler først, dødt løp med Sondre Skogen. IL Gular er helt overlegne og leder med 10-talls sekunder før den lange etappen. Men det er fortsatt spenning. Leiren deres er livredd for gærningen i svart og ingen vet hvor mye han kan hente. Erik plukker det ene laget etter det det andre og tilslutt er det bare Halfdan, sølvvinneren fra inne-NM på 3000m, igjen. Det kan ikke ha vært mer enn 5 sek opp til han ved veksling. Norna-Salhus tar igjen Jonas Hammer, som løp ræva, men Nornaløperen tråkker i gjørmen og mister skoen. Lars Røttingen på 2.laget til Gular tar også igjen Norna og det blir dobbeltseier til Gular foran Norna-Salhus. BFG-Fana er milevis bak. Seniorene deres holder ikke samme stand og juniorene klarer ikke å løpe under 2.00 på 800m. Erik og Kristoffer som begge er vokst opp på Sandsli fikk ikke være med det året BFG vant juniorklassen i Kollen. I dag er det ikke en eneste av de igjen i klubben. Snakk om Logos Gampos og Team Loco, men mulig det er på tide å få inn sjefstreneren en gang for alle. Noen ganger må det ett slikt innlegg til for å se hvor mye systemet sviktet.

Ellers var det utholdelige forhold til tider. Det regnet sideveis, blåste oterpung og var 2 grader. Tidene fra tidligere løp kan ikke sammenlignes med dagens når forholdene var så til de grader dårlig. Mest krise var det vel på 4 etappe hvor vinnertiden til Lars var 25 sek dårligere enn Kjetil Måkestad sin rekord (likt med Øyvind Fretheim) fra ifjor.

Men hva sier så Stilige-bloggen til Jonas sin håpløse etappe? Denne gangen var turen kommet til Askøy for å få besøk av en svak prestasjon. Vi tok en prat med Jonas etter løpet for å forstå hva som foregikk inni rødtoppens hode.

Jeg følte meg sterk før start. Kroppen har lystret bra til trening de siste ukene og øktene med Erik har gitt meg den siste “edgen” som må til for å slå skikkelig til i år. Skal innrømme jeg ikke var kjempegiret før dagens stafett, men ønsket å gjøre en god jobb og få en bra gjennomkjøring. På oppvarming var det et gyselig vær, kaldt og guffent. Gjennomløpingen av 5. etappe gjorde ikke situasjonen bedre med kastvind i slak motbakke halve etappen, etterfulgt av gjørmeløp og bratt nedoverbakke. Tok noen stigningsløp, føltes fortsatt bra.

Så kom Halfdan løpende inn med Erik dundrende like bak. Jeg tok pinnen og visste jeg måtte starte i et jevnt, høyt tempo for å holde ulvene bak meg. Første 200m gikk fint, før det smalt skikkelig. Jeg stivnet fullstendig i de slake motbakkene og beina føltes som tømmerstokker. Klarte såvidt å karre meg over bakketoppen før det bar utfor igjen. Jeg hørte de andre nærmet seg og inn mot veksling var Gulars 2.lag rett i hælene på meg. Pinlig. Flaut.

Jeg jogget tilbake til start og kjente meg helt fin igjen. Merket ingenting i pusten og kan egentlig ikke forklare hva som skjedde. Nå har jeg høyst sannsynlig løpt meg rett ut av Gulars Kollenlag og gjentok med det bedriften fra Ask-stafetten i 2011. Da får jeg heller fokusere mot baneløp. Neste løp blir 1500m tirsdag på Fana Stadion.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

