Fra 127 kg styrkeløfter til 90 kgs femkjemper

Tiden er inne for ny gjesteblogger. Det er på tide å få ett innblikk i treningen til bonden fra Ørlandet, Fosens sterkeste mann og han som bærer den tyngste sekken med hele 10-dukers lagsteltet utenpå. Nestemann ut er Geir Håvard Kjørsvik.

Aktuell: Landslagsutøver i militær idrett.

Sterk side: Frittalende og grov i språket. Derfor står setningsoppbygningen.

Spørsmål: Hadde du tatt han i bryting? Riktig svar: Nei, du hadde blitt kverket.

Bakgrunn:

Fra og med ung alder har jeg bedrevet all mulig slags forskjellige idretter. Vant en haug med kretsstevner i svømming, spilte fotball hver eneste dag og vokste opp på gård, som medfører mye tungt gårdsarbeid. Planen var å satse fotball, og for å ha muligheten til dette måtte jeg flytte inn til Trondheim(er fra Ørland). Jeg gikk VG3 toppfotball på Strinda VGS, men det ble alt annet enn fotballsatsing. Historien er lang, men kort fortalt kom jeg i klinsj med treneren og satset heller på fuktige byturer og drakk i snitt 1 liter sprit hver gang jeg var ute.

Befalskole:

Søkte FOS og ble tatt opp som befalselev på Kjevik(der stiftet jeg tidlig bekjentskap til Erik). Motivasjonen for trening kom gradvis, og som 97% av alle andre valgte jeg styrketrening. Jeg hadde mye større progresjon enn treningspartnerne mine og ble bitt av den såkalte «Iron Bug». Selv om jeg presenterte en plan for Erik hvor det skulle være fast inventar med en 20km rolig langkjøring hver søndag og tirsdag. Det ble det ikke noe av. Jeg fortsatte å trene styrke og økte i kroppsvekt fra 82 kg til 100kg på bare ett halvt år. styrkeprogresjon var i benk; 75 – 95kg(ble skadet i skulderen tidlig), markløft; 140 – 180kg. Knebøy trente jeg som en jente(nedprioriterte fordi jeg var for svak). Samtidig med styrkeprogresjonen og at jeg la på meg vekt gikk 3000m tiden min ned fra 12.05 til 11.27, dette uten noe annen løping enn en 3000m hver mnd. Og annen slapp militær aktivitet(infanteriløp, krigens krav, etc.). Det påfølgende halvåret fortsatte progresjonen i styrke(benk:110 – mark:205 – bøy:120), 3000m tiden ble dårligere(trente nesten aldri løping), og kroppsvekten økte fra 100 til 105kg. Jeg trente styrke mandag(bryst-triceps), tirsdag(bein – biceps), torsdag(skuldre – triceps) og fredag(rygg – biceps). Her kjørte jeg mye mengde. Periodisering av treningen var ett utelukket kapittel og det fantes ingen form for formtopping mot maksløft etc. det var rett og slett å skrape sammen ett treningsprogram som med tilfeldighet funnet på internett og prøve og feile(derav noen belastningsskader).

Ørlandet:

DSC00062

Fra sambandsgarasjen. 2 av 4 pliktbefal i samband illustrerer hvordan sleggen skal treffe bardunene for å sikre at Ørlandsvinden ikke river de opp igjen.

Etter befalsskolen havnet jeg på Ørland og tjenestegjorde der som sersjant i to år. Her ble jeg introdusert for det lokale styrkeløfter/strongmanmiljøet av noen bekjente. Roy Holte(tidligere verdensrekordinnehaver i benkpress og eier av treningsstudioet jeg begynte å trene på) trente sammen med oss. Han slet med å rekruttere unge og satsningsvillige utøvere og kom uoppfordret med tips og triks på hver trening. Han tok meg inn i varmen og fortalte hva jeg måtte gjøre og ikke gjøre for å bli en av de beste. Han konverterte til styrkeløft etter en formidabel strongman karriere 3x norges sterkeste mann(samtidig som Svend Karlsen ble verdens sterkeste mann, R.Holte fikk ikke konkurrere i wsm pga at det på den tiden var en lukket konkurranse hvor det så å si bare var de som kjente til de som arrangerte som fikk delta). Han ble med andre ord en læremester og jeg en av hans elever. Resultatene skøyt fart og jeg gikk på ett år fra 110 til 150kg i benk, 200 til 240 i markløft og 120 til 200 i knebøy. Mye av grunnen til det var teknikktrening, og periodisering av treningen. Mye mengde, men også mye trening av 1rm. Det hele toppet seg når jeg ble vant fosens sterkeste mann(en strongman konkurranse hvor jeg konkurrerte mot menn som har en total raw på over 700kg, f.eks 160 i benk, 290 i mark og 250 i knebøy). Jeg var ikke i nærheten av det, men vant på grunn av mye bedre utholdenhet og corestyrke.

Ny_DSC_0258

Tror du at du klarer å gå med en 100 kg tønne lengre enn Geir? Hint: han tok 2 vannkanner i hver hånd på Beret-løp.

Krigsskole:

Jeg bestemte meg for å søke krigsskole og måtte legge om treningen, men gikk på en smell. Løp 3000m testløp med en skrikende Erik ved siden av på mølle og klarte kravet på 13.00. Da var jeg over 120kg og løftet fortsatt like mye. Dro på opptaket, men røk ut pga. at jeg ikke klarte ett snitt på 2.0 på styrketestene. Kravet er 4hangups(jeg tok 3), 20 pushups(jeg tok 32) og 20 situps(jeg tok 19). Dette er veldig enkle krav, og Erik og forsvaret kaller folk for tjenesteudyktige hvis de ikke klarer disse kravene. Jeg var langt ifra tjenesteudyktig, men ble sendt hjem. Hjemme satset jeg videre på strongman og bare måneder etterpå ble jeg kåret til fosens sterkeste mann. Jeg mistet litt piffen etter en skade på fotballbanen noen uker etter at jeg hadde startet igjen og treningen og satsningen tok en helomvending høsten samme år(2012). Jeg startet med fotball igjen, enkel måte å komme i form på og jeg var for tung for løping på det tidspunktet, og trappet ned på kostholdet og den maksimale styrketreningen. Jeg raste ned i vekt, fra over 120kg til 100kg bare på måneder. Slet i en periode med benhinnebetennelse, men gikk i de periodene over fra fotball til elipsemaskin. KS opptaket det påfølgende året sto jeg med glans på styrketestene og løp 3000m i kupert løype på 11.40(løp testløp 3mnd i forveien på 12.57 og har aldri vært så sliten i hele mitt liv). 2 måneder etter dette løp jeg 3000m på Ørland for å teste formen og løp på 10.36. Altså – fra 12.57 til 10.36 på 5 måneder. Gikk ned ca 30kg i samme tidsrom. Var ikke mange endringer som skulle til, jeg spilte fotball 3 ganger i uka + kamp og trente styrker 4 ganger i uka ca. og før hver styrkeøkt hadde jeg 20min på elipse eller sykkel. Ved noen anledninger hadde jeg 90min på elipsemaskin, kanskje 15 ganger i løpet av hele perioden på 5 måneder.

Løping:

Etter dette fikk jeg bare mer og mer sansen for løping. Og når jeg startet på krigsskolen sommeren 2012 hadde jeg i snitt 2økter hver dag hvor 70% var ren utholdenhetstrening. For å unngå å få belastningsskader trente jeg nesten kun elipsemaskin og sykling. Jeg ble introdusert til militær 5kamp og ble spurt om jeg ville være med på NM pga. gode prestasjoner i flytrekamp(hinderbane – svømming – skyting – orientering), jeg debuterte med en 4. plass. Selv om nivået var veldig spredt blant deltakerne ga dette meg videre motivasjon til å prøve å satse litt. Og i det siste har det så å si bare vært løping som har stått i fokus. Etter å ha spammet Erik for å få tak i de beste tips og triks har jeg prøvd å utøve det jeg så han bedrev sene netter etter en hard tur på fylla på Brekstad. Akkurat nå satser jeg på å løpe 8km på under 30min og er midt i oppkjøringen. Har hatt ett snitt på ca. 70km i uka fra vinter av og trent mye alternativt. Har forsøkt å etterleve mange visdomsord Erik har kommet med under harde tider på Ørland, f.eks. Det er ikke noe som heter skippertak innen løping. Så får vi se om treningsmengden lever opp til satte mål.

47555_467290950732_7662189_n

Geir har i det siste byttet ut forvokste måseegg med løping, granatkast og løping. Han skal i ilden allerede til helgen når Mayflower går av stabelen på Linderud

Redaktøren: Geir er nå på landslagssamling for å kvalifisere seg for årets VM i militær femkamp som går i Brasil. Dette er ikke World Games i militær idrett, men kun VM i femkamp. Han er selvfølgelig glad for å ha sin venn på sin side til treningstips og råd ettersom det var i netteopp Rio De Janeiro Erik tok skalpen på samtlige i 2011.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

13 Responses to Fra 127 kg styrkeløfter til 90 kgs femkjemper

  1. I hope this short article has helped you toward finding the answer to the question of what causes cold
    sores in your life. That person needs to know what he is doing and
    to convince, with the papers he makes, the committee why your
    child need the treatment program and why you need the money.
    Today I would like to briefly cover one of the less obvious benefits of virgin coconut oil.

  2. Thanks for finally writing about >Fra 127 kg styrkeløfter til 90 kgs femkjemper | Stilige <Liked it!

  3. I was suggested this blog by my cousin. I am not sure whether this post
    is written by him as no one else know such detailed about my
    difficulty. You are incredible! Thanks!

  4. I’ve been surfing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
    It’s pretty worth enough for me. In my view, if all web owners
    and bloggers made good content as you did, the internet will be a lot more useful than ever
    before.

  5. Your method of describing all in this piece of writing is really nice, every
    one be capable of easily be aware of it, Thanks a lot.

  6. Hi, I do think this is a great site. I sgumbledupon it😉 I’m going to
    return yet again sinjce i have saved as a favorite it. Money and freedom is the
    greatest way to change, may yoou be rich and continue to guide other people.

  7. Hollis says:

    I do accept as true with all of the ideas you’ve introduced on your post.
    They are really convincing and can certainly work. Still, the posts are very
    short for novices. Could you please lengthen them a little
    from next time? Thanks for the post.

  8. Heya i am for the primary time here. I came across this board and I find It truly helpful & it helped me out a lot.
    I hope to provide one thing back and aid others like you
    aided me.

  9. Hi there, I found your blog by way of Google
    whilst looking for a related matter, your site got here up,
    it appears good. I have bookmarked it in my google bookmarks.

    Hello there, simply became aware of your weblog via Google, and
    located that it’s really informative. I’m going to
    be careful for brussels. I will be grateful if you continue this in future.
    Many folks might be benefited from your writing.

    Cheers!

  10. Howdy! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I really enjoy reading through your blog posts.
    Can you suggest any other blogs/websites/forums that
    go over the same subjects? Appreciate it!

  11. Hi! Someone in my Facebook group shared this website with us
    so I came to check it out. I’m definitely enjoying the
    information. I’m bookmarking and will be tweeting this to my followers!
    Excellent blog and great design and style.

  12. Anonymous says:

    Regner med redaktøren viser til at Erik Hovlandsdal hadde best tid på deløvelsen 8km terrengløp i militær femkamp under world games i Rio de Janeiro. 46 andre tok derimot skalpen på Erik totalt i konkurransen.

    Mvh Trond Vognild (en av de 46)

Leave a Reply

