Nå går toget folkens, og dere står igjen på perrongen

Hjemme i fedrelandet driver den hjemvendte sønn omfattende som vanlig. Det er en skam at han har vært bortgjemt og skjermet for allmennheten i alle disse år på øyen, men nå har han kvesset kjeften og gjort seg klar til nådestøtet.

Gjedden

Var på naturhistorisk museum og kvesset kjeften sammen med blodsbroren gjedden på Onsdag.

På samme måte som julen er travel for de sivile, må Erik henge i når helgen kommer. Det er tett program og mye som skal handles. La oss ta en titt på helgen.

Fredag: dette er selve essensen i høytiden. Man våkner lille julaften, bitter og knekt over at det ikke er julekvelden helt enda. Første innkjøp består av 50 min elipse som er standard til ravemusikk + litt annen snacks som stigningsløp og drill, før han tar en tur på skolen. Men så begynner det å krible i magen. Klokken nærmer seg 19 og presangene skal snart åpnes. Det er duket for vannløping på Ytrebygda. Med en gang du kommer inn i lokalet kan du kjenne auraen som brer seg over deg og nærværet av de gamle storhetene. Det var her Stilige og gærningene hans hadde innetrening etter 20 km mer enn hurtig rundt Nordåsen. Her har det blitt formet mang en løpekropp. I dag er det Tysons nakkeprogram som råder treningsfilosofien, men den gang var det god gammeldags sirkeltrening. Man slapp ikke høye kneløft på tjukkasen for å si det sånn.

aagen 2

Historisk tilbakeblikk. Stilige er ikke som trenere flest, her skal alle være med og ingen får sitte på tribunen å se på.

Men nå er lavkarboene litt forvirret, er ikke Ytrebygda Gneist land? Er ikke Stilige mr. Gular i egen person? Jo, det er han også, men er det noen som er sin egen sjef, så er det i alle fall Stilige. Etter en runde med hagesaksen tok han med ungdomsgruppen sin over til Gneist på slutten av 70- tallet. Det var den gangen de plutselig hadde 17 åringer som løp på 14.42.0 på 5000, 1.53.5 på 800 og hadde 42-åringer som løp 5000m på 14.49.9. Til de grader så ekstremt var det at 3 år på rad (1977-79) løp 3 ulike 19-20 åringer under 14.10 på 5000m (men han tok ikke med seg alle over i gneist, noen stod igjen i gular). Enda mer brutalt var det på 10 000 hvor de 4 beste gjennom tidene for U21 i Hordaland er produkter av Stilige og snitter 29.40 seg imellom. Det var med andre ord storhetstiden, en tid man høstet kudos og godord overalt Stiliges navn ble nevnt. Det var før folk ble hjernevasket av media og mistet evnen til å tenke selv. Det var i de dager Gneist satte aldersrekorder og var den mest lovende løpeklubben i Norge. Men over til dagens begivenhet, det er duket for 90 min vannløping. Det er god mental trening, men ettersom løping er ensomt i seg selv hjelper det med selskap.

Erik og Kristoffer

De er nesten uadskillelige, men den ene curler 35 kg på bicepsen og knekker armen din som kvist hvis du går i fellen å måle krefter med han. De peker begge i retning gymsalen hvor svetten etter Team Stilig fortsatt sitter i veggene. Teksten på snappen refererer til en x-person som selekterer sine snappevenner.

For å holde seg på tåhev og ha skarpheten i blikket selv om kroppen begynner å bli sløv er det viktig med impulser. Det er vanlig å lufte seg litt i byen og se på livet etter vannløpingen fredags kveld.

Fylla: Kristoffer, Erik, JonasNoen ganger må man lage livet for å kunne leve livet. Dette vet guttene og lar seg ikke fornekte over en footoshoot til sine snapchat venner.

Nå er julekvelden over og julefreden senker seg over Kleiva. Det blir dobbel økt på Lørdagen, full av nye impulser og godbiter som har lagt seg på hjernebarken. Men så, utifra det store intet står nyttårsaften for tur. Det er duket for obligatorisk fjelltur med Stilige søndags morning. Man vet sin plass når kursen legges mot Løvstakken, alltid i shorts uansett værforhold og skremmeskudd fra Gislefoss. For å sitere gamle George W ”Hvis du går med en vis klok mann, går du litt ved siden av han men alltid slik at han er fremst, men ikke for langt bak så han må heve stemmen”. Så legges det i vei mot Løvstakken. Stilige først, med Erik hakk i hæl. Først nøkternt der Stilige brisker seg og kommer med full oppdatering fra Afrika. Her slipper ikke en eneste 15-åring unna. Her er alle navnene på rams med livshistorie og tidene kan han på tidelen (det er ikke elektronisk tidakning i Osmara). Legger gjerne ved treningsfilosofien og knegger over noen andre godbiter han har sett på Eritreisk TV. Men så nærmer de seg roten av Løvstakken og kosepraten opphører. Skoene er knytt og det utsvettede treningstøyet stappes nedi shortsen. Nå skal det jobbes og det er bare å henge i. Det går unna oppover og for utrente er det ett praktfullt syn å se en mann i denne alderen i fulle klyv oppover fjellsiden, lette hopp over buskas og kratt samt velte stokker og kjefte på kvist som ligger i veien. Vel på toppen kan kosepraten finne sted igjen. Det løpes over Gullsteinen og her er stien trang. Det er ingen forvarsel når Stilige kommer. Her blir både folk og fe løpt ned både forfra og bakfra uten forvarsel. De skal vite sin plass og det er ikke rom for advarsler, bare represalie og handlekraft. Ved ankomst Langeskogen begynner ukens høydepunkt å ta slutt. Etter stigningsløp og motiverende ord går begge hver til sitt. Erik sitter alltid igjen med en god følelse etter han har vært hos Stilige. Her hersker det kontroll og orden som står i sterk kontrast til kaoset og usikkerheten han opplevde av sine egne i høst.

På søndagskvelden er det hurtig langkjøring som står for tur. Statistikken rundt Nordåsen er så brutal at han liker å ta denne på mølle. Gutta har rett og slett løpt for fort til at det er noen motivasjon vinterstid til å prøve seg på de gamle gneistingene. 1 time elipse + 1 time på 17.5 km/t er standard. I en skadefri periode er det vanlig med 2 kvalitetsøkter i uken på denne tiden av året:
Økt 1= 1000metere og økt 2= hurtig langkjøring 10km.

Men Erik har ikke kunnet gjennomføre dette i høst. En avrivning i kneskjellet samt beinhinne som satt seg så innihelvette, har gjort at han max har kunnet løpe 4 ganger i uken. Resten har blitt alternativ trening og da hovedsakelig elipse. Etter hinder i NM kom det en vridning i ankelen. Det ble ikke løpt en meter i uken etter, men Erik stilte uansett opp på 5 km på Knarvik. Erik ga de så klart stryk, men etter det var foten så gale at det ble kun elipse frem til Stoltzen. Å løpe under 8.20 bør ikke være noe problem når han kunne løpe på 9.12 uten annet enn elipsemaskin og en hverdag preget av sosial moro og sesongpause. Men så tok han beina fatt og kom seg stadig. Kom opp i 80 km løping i uken kombinert med store doser elipsemaskin. Formen ble upåklagelig, men så smalt det igjen. Denne gangen i kneet. Etter splitthopp kom en avrivning i kneskjellet og livet falt i grus. Du får da en forståelse av hvilke krefter som er i sving når han kan rive av en bit av skjelettet med lårmuskelen. Bare på trass løp han 5 km på fana på 15.30, en bra tid tatt i forbehold om at det er kupert og en del vendinger + en haug med tullinger som løper i veien på returen. Så spør ungdommen, skal jeg erstatte løpingen min med elipsemaskin? Nei, fortvil ikke, vi skal se på noen hemmelige notater som dukket opp mens Jonas lå og sov. Det er ett eksempel på en konkurranseuke i sommer:

Etter at den gamle PC-en min med alle de hemmelige øktene gikk dunken har jeg ikke giddet skrive treningsdagbok. Det er vel på tide å starte opp igjen særlig grunnet fremadstormende formutvikling om dagen. Snittet 12*400m på 60 sek med 90 sek pause i 2 serier forrige uke. Den 19 juli løp jeg 3000m på 8.15.30 i Karlstad. Ble nr. 2 etter en sterk sisterunde. Uken før der løp jeg 1500m på 3.53 for andre gang på rad. Er i 3.48 form nå, skal vise de, bare vent så skal grisekjeften på tullingene lukkes.

Torsdag: A) Ca 10 km. Tung som ett helvette. 3 stigningsløp + drill.
B) 5 km. 4*150m på 17 sek, de gikk unna men kostet. P=250 m rolig jogg. Så 8 min pause før 2*1000m tempoveskling p=4min. Var hardt, måtte kose med tartanen etter den siste.
5 km nedjogg. Er dårlig på å veksle på tempoet, klarte ikke mer enn lav 14 på den hurtige 100meteren i snitt. 2.52 på hele.

Fredag: 20 km på mølle 13.5/kmt + 3 stig.løp. Vekttrening- knebøy, opptrekk hofte, tåhev + overkropp. Var kjørt i beina så var ikke voldsomt trøkk. Kino, så Batman dark knight rises

Lørdag 29.juli 2012: A) Gullsteinen med Aage ca. 1.40. 3 stigningsløp. Var bra i beina.
B) 1 km rolig. 40 min hurtig på 16 km/t på mølle. 6*80m bakkesprint, gåpause. Var jysla til trøkk og ble ikke kvalm og dårlig som vanlig. 1 km hurtig på 18km/t + 2 km nedjogging. OL er startet.

Søndag: A) ca 10 km. 3 stigningsløp
B) 25 min løp. 40*200m en rask, en rolig pause på 3 min etter 20 stk, 25 min nedjogg. 30,6 – 51,2 – 31,5 – 51,0 – 31,6 – 50,8 – 31,4 – 51,9 – 31,6 – 50,8 – 31,4 – 51,6 – 31,5 – 49,9 – 31,8 – 50,8 – 31,2 – 48,9 – 31,3 – 49,8 – 30,9
så 3 min pause
29,9 – 50,3 – 31,6 – 51,4 – 30,3 – 52,9 – 30,1 – 51,8 – 30,7 – 53,2 – 30,8 – 51,0 – 30,8 – 51,4 – 31,0 – 51,8 – 30,5 – 50,4 – 29,8.

Var litt vind og 14 grader. Måtte jobbe, men ikke stiv. Mangler overskudd men er sterk og slet ikke.

Mandag: A) ca 10 km + 3 stigningsløp.
B) 15 km, drill + 3 stigningsløp. Virker bra. Skal prøve 1.55 på 800m onsdag. Så blir det Glascow på fredag. Må få 3.48 på 1500m litt kvikkere enn kvikt

Tirsdag: 50 min rolig. 1 stig.løp + 2*120 m. Virker bra. Lett styrke for å stive opp kroppen. Var 64.8 kg etter trening ikveld. Det har jeg ikke vært på mange år.

Onsdag: A) 10 min rolig, tøying + 1 stig.løp
B) 800m på 1.54.22. vant foran en fyr fra stord, lillefosse, halfdan osv. 400m på 57 og 600m på 1.25. syntes jeg stivnet på oppløpet men gikk fremover likevel. Gikk tungt på oppvarming.

Torsdag: 10 km rolig på mølle. 3 stigningsløp, drill + styrke for å stive opp kroppen.

Fredag: Reiste til Skottland kl 0800. kjørte 4 timer til Glascow. 1500m på 3.48.61. Følte meg fin hele dagen, litt trøtt bare, og beina virket veldig bra. 2.04 på 800m så ble det kjørt rimelig bra etter det. Ble nr 3 bak 2 fra ett universitet, vant på 3.46.9. Godt fornøyd, mange spøkelser forsvant bak på listen i dag.

Lørdag: 15 km, 3 stig.løp + vekttrening, splitthopp økten.

Søndag: A) Løvstakken med Aage ca 1.50 + 3 stig.løp.
B) 10 km + 3 stigløp + 5*40 m oppspark bak + noen hopp

Som dere ser er ikke programmet sånn voldsomt i omfang i konkurranseperiode. Men det har blitt bra med grunnlag siden 17 desember. Han har hatt lange single økter på opptil 3 timer. 60-90 min elipse er ett minstekrav etterfulgt av løping i ulik fart utifra hvordan kneet er. Men kneet er bedre nå, noe vi kan lese av programmet som er gjennomført siden bragden på vektertorget tirsdag:

Onsdag:
21 km. Siste km på 2.45, resten moderat på ca 4.10. 7*20 sek bakkedrag med 40 sek pause + styrke og drill.

Torsdag:
A) 50 min elipse + styrke og drill
B ) 60 min elipse + 11 km hurtig på mølle, første 5 km på 18km/t, neste 3 på 19km/t, neste 2 km på 20km/t og siste km på 2.38. 5*3 min på 17.5km/t med 3 % stigning. 5 km nedjogg. Siste 5 km på ca 15.00 lar seg høre.

Fredag:
A) 50 min elipse + 3 stig i motbakke.
B) 30 min elipse + 15 km. Fart: 4.00, siste 3 km på 3.40 med stigning siste km.

Lørdag:
A) 50 min elipse + dril. Var helt forbanna gåen. Sov 3 timer inatt.
B) 40 min elipse + 10 km på 3.20 pr km. 10*40 sek bakkeløp, pause = 1 min. 3 km nedjogg.
Bakkeløpene var hard, måtte ligge litt på asfalten i skagebakken etter siste rep. Var faktisk gåen etter den hurtige 10 km. Er dau i lårene og trenger en b-uke. Får se hvilke håndgemeng Aagen tar imorgen for å komme ovenpå igjen.

Søndag:
A) Sto over løvstakken for å spare kneet. 50 min elipse + drill. Løpe halvhardt ikveld var dommen fra sjefen
B) Ikke gjennomført enda. Planlagt 1 time elipse + 17 km moderat på 3.35-40 pr km

Erik og Kristoffer

Det skal godt gjøre å avslutte like sterkt som vi gikk ut, men det er faktisk mulig med dette spenstige bildet som viser Erik og Kristoffer i all sin prakt, klar for vannløping med påfølgende ballkast mot hodet til Jonas

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Nå går toget folkens, og dere står igjen på perrongen

  1. Robert Olsen says:

    Shallabais treningskompis.
    Bare leste noe om å curle 35 kg. Ikke sikker hvor mye jeg curler nå, men jeg TRENER curl på 32 kg. Bare måtte😛

    • Anonymous says:

      haha, klysebloggen😉. Vi skal kose oss med curlkonkurranse fremover😀

    • Anonymous says:

      Nå kommer forresten videoen fra ikveld snart ut til allmennheten. kl er jo tross alt bare 0306😉

      • Robert Olsen says:

        Hehehe kl 3 er en fin tid det. Bare slappinger som sover på denne tiden hehehe
        Ble “bare” 2 1/2 time trening på meg i dag. Men jeg tok hele programmet, bare litt kjappere enn sist🙂 Hooraaahh

  2. Anonymous says:

    Morsomt innlegg men også veldig innholdsrikt. Liker at det er fokus på treningen på slutten. Mye hysj hysj rundt diverse treningsprogram, så flott at noen i toppen gir innsyn i hva som trenes🙂.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s