Gjesteinnlegg fra Simen

Ettersom lavkarboer som kun snakker om rundetider og diett er det verste som fins, har vi gitt rom for litt idrettslig mangfold. Her på bloggen er det ikke bare toppidrett som står i fokus. Så hva passer bedre da enn å åpne dørene for et gjesteinnlegg? Her skal vi dekke alle målgrupper og førstemann ut er Simen:

God kveld i stuen. Mitt navn er Simen, og jeg er født og oppvokst på Askøy (også kalt Norges Hawaii), like utenfor Bergen. Jeg driver aktivt med trening, men på ett litt annet nivå enn innehaverne av bloggen. Man skulle kanskje tro at en som er oppvokst i tangen mellom flo og fjære ikke har særlig forhold til løping, men på lik linje med Kenya er løp nasjonalsport her på Askøy.

Plutselig en dag var det en i klassen min som hadde løpt fortere enn noen andre som kommer fra øyen min. Vi fant likevel tonen fort og kan avsløre at ett av høydepunktene i høst var å høre på at enkelte jenter i klassen som har spilt håndball på Wang «toppidrett», hevdet å være på ett høyere fysisk nivå enn Erik. De hadde faktisk spilt håndball opp mot 3 ganger daglig, og mente at det å kaste ball faktisk kan sammenlignes med å kjøre 10*1000m på 2.55. Som mange sikkert har oppdaget kan man pirke og plage Jonas uten at han bryr seg nevneverdig, men den sterkere halvdelen hans tar ikke drit fra noen. Her fikk de smake kjønnsdebatten og det kom eksempler fra felten hvor jenter knakk sammen og sluttet å fungere. Det var med andre ord god stemning og jeg var der hele tiden for å pirke i villdyret og fyre oppom jentene.

simentråkkerpåerik

Kvalitetstid på naturfagsrommet. Jeg vet å hjelpe en sår løperygg når det trengs

Men nok om resten av klassen nå. For nøyaktig et år siden reiste jeg til Bali for å leve livet i varmere sydhavsstrøk. Det var fyll og fanteri fra ende til annen, og selv om jeg «studerte» idrett, så opprettholdt jeg ikke noe fysisk form under oppholdet mitt. Til det var alkoholinntaket og antall langflate timer på solsengen for stort. Like før jeg reiste til Bali (januar 2012) var jeg med på vinterkarusellen i Fana for å teste den begredelige formen. 21.20, eller noe i den duren, lå tiden på. Ytterlig kommentering trengs ikke. Siden oktober i fjor har jeg tatt meg selv i nakken og fått litt sving på sakene når det kommer til trening, og da spesielt løping. Jeg skal ikke legge skjul på at Erik har vært en stor motivasjonskilde i så måte. Jeg fikk skissert et enkelt program som skulle hjelpe meg å bygge opp mengde. Erik maste masse om hvor viktig det var å periodisere treningen, og ikke glemme å bygge et skikkelig grunnlag før det virkelig gjaldt. Jeg lyttet tålmodig og gikk i gang med et stilig program. Nå må det understrekes at jeg er en aktiv mosjonist (ikke noe mer) som ønsker å bygge en tålig fysisk bra form og figur etter et slapt 2012 med lite trening.

Etter litt justeringer av den opprinnelige planen jeg fikk tilsendt, stod jeg igjen med noe sånt:

Mandag: ca. 10 km løping + 3 stig.løp + basistrening (hovedfokus kjernemuskulatur)

Tirsdag (innendørs): 45 min elipse + 20-25 min middels / hurtig mølle + vekter (helkropp)

Onsdag: 75-90 min rolig løping + vekter + 20-30 min god bøy og tøy!

Torsdag: Jobb, altså ingen trening!

Fredag: 15 -20 min oppvarming + 6-8 *800-1000m intervall. 1 min pause (skal ikke være døden) + 15-20 nedjogg + basistrening (hovedfokus kjernemuskulatur)

Lørdag (innendørs): 40-50 min elipse + 20-25 løping med innlagte stig.løp + vekter (helkropp)

Søndag (innendørs): 20-30 min elipse / løping + 3 stig.løp + 40-60 min svømming ELLER 90 min i skog og mark

Dette programmet fulgte jeg sånn noe lunde gjennom resten av året 2012. Det er ikke avskrekkende, men for en som har tatt alt for lett på treningen det siste året så har det kostet litt. Øktene kjøres hovedsakelig på kveldstid, og når en studerer og jobber på siden, så går dette utover det sosiale livet. Jeg hatt god tid til å dyrke einstøingen i meg på nattestid etter trening, og det hele har gjort at den lidenskapen jeg før hadde for løping og trening generelt, har hatt økt en hel del. Behovet for sosiale sammenkomster er ikke det samme, og jeg finner vel så stor glede i noen fine timer på treningssenteret. Det er selvsagt også viktig å kose seg med en fest i ny og ne.

7. januar i år (et år siden forrige gang) stilte jeg igjen til start på vinterkarusellen i Fana. Nå hadde jeg vært gjennom 3 gode måneder med trening, og selv om julens trening ble noe redusert grunnet slapphet og sykdom, så bestemte jeg meg for å være med på årets første test. Mens Erik var suveren og vant løpet (på 15.30) kom jeg inn til 19.25 under litt ruskete forhold. Sammenliknet med i fjor har det vært god progresjon, og de 3-4 månedene med bra trening har tydelig gitt litt utslag. Siden den gang har jeg fortsatt i samme bane, men hatt litt mer fokus på lanintervaller (8×1000 m) og hurtig langkjøring (5-10 km). I tillegg har jeg trent litt sammen med ASK Friidrett for motivasjonen sin del. Å trene alene gir hardhet, men jeg merket at det var hyggelig å kunne treffe tidligere bekjente på en fellestrening en gang i blant.

Førstkommende mandag er det nytt løp, og jeg satser selvsagt på å forbedre tiden ytterligere. Alt annet enn under 19.00 vil være en skuffelse, så det gjenstår å se. De langsiktige målene har latt vente på seg, men et sted godt ned på 17-tallet bør være realistisk uten å trene skjorten av seg. Ellers vil jeg ønske Jonas og Erik lykke til videre med treningen. Neste gang henger jeg meg med på et “terskelløp” opp Løvstakken, for å kjenne litt på følelsen av hva som virkelig menes med å leve. Måtte den beste rotten vinne!

Teamet sender en stor takk til Simen og gleder seg til å få med Simen på fellestrening. Simen er en særs stilig type og tar 95% av dere i hang-ups.

SimenHangups
Gammel vane vond og venne. Har du vært i marinen er det ett must med hang-ups stang på kjøkkenet.

This entry was posted in Gjest. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

